onsdag 13. juli 2011

Slovenia!

At det bare gikk ett tog om dagen fra Venezia til Slovenia var ikke helt etter planen, men ikke noe vi kunne gjøre noe med. Vi dro derfor med nattoget fra Venezia til Ljubljana. Vi hadde som utgangspunkt ingen plan om å være i Ljubljana, målet var Bled - en liten by med en fantastisk innsjø. Vi bestemte oss derfor for å ikke bruke penger på overnattingssted i Ljubljana, og heller prøve oss på den ultimate interrail- opplevelsen. Toget fra Venezia var fremme i Ljubljana ca kl 01.45 og første toget til Bled gikk kl 04.45 (tidligere enn forventet). Tiden i mellom ble tilbragt på Ljubljanas hotspot; togstasjonen.

Vi hadde gjort litt research på forhånd, og kommet frem til at det ikke burde by på problemer å tilbringe en natt på stasjonen. Også de slovenske guttene vi møtte på toget fra Venezia kunne bekrefte dette. Vi kom godt forberedt: med soveposer, mat og en flaske vin. Vi ble også beæret med selskap av tre amerikanske gutter (hvis det kalles selskap når de ligger ved siden av og sover).

Vi hoppet på første tog til Bled. Heldigvis for oss var turistinformasjonen på stasjonen litt utenfor Bled (toget går ikke hele veien), åpent da vi ankom kl 05.35 (vi tolket det som at det er mye turister her). Der fikk vi kart og veibeskrivelse til hostellet. Vel fremme på hostellet Kl 06.00 var det bare å slå seg ned og vente på å få sjekke inn, noe som vi fikk gjøre kl. 09.15! En fantastisk dag! Høydepunktet var at jeg fikk nytte av både sovepose, langbukse, genser og fleece - og fra nå av trenger jeg ikke ergre meg over å ha fylt sekken med unødvendige ting.

Etter noen timer på øyet, var vi klare for å utforske denne lille "landsbyen". Vi gikk rundt innsjøen, en tur på ca 6 km. Vi gikk også opp til en borg som ligger ca 600 meter over selve byen (aner ikke m.o.h). Uansett godt med litt natur og bevegelse etter noen late dager i storbyen. Virkelig flott rundt innsjøen, tror vi tok ca 1000 bilder i løpet av turen! Etter endt tur gikk vi til "beachen", tok en cowboystrekk og et bad (vel, Linn tok et bad og jeg pleiet solbrentheten og et gigantiske stikket jeg var fått på benet).

Resten av kvelden ble tilbragt i bakgården på hostellet hvor vi grillet og prøvde oss på Slovensk vin.. Ikke helt overbevist, men det påstås at det finnes mye bra vin her. Mange dyrker egne vindruer og lager vin selv. Dette er sikkert bedre enn det man får på supern for €1,50!

I dag dro vi inn til Ljubljana, kikket i byen og var på det slovenske historiske museumet. Slovenerne vi møtte på toget hadde helt rett; Ljubljana er en fantastisk fin by! Og jeg kan være enig i deres påstand om at dette er en av de reneste byene i Europa. - Definitivt verdt et besøk!

Oppholdet i Slovenia har vært supert! Snille priser, fantastisk natur og masse hyggelige mennesker på hostellet. Forøvrig alltid morsomt å fortelle om Norge (og å forklare at Stokholm er i Sverige og at Sverige er et eget land).

Forøvrig verdt å merke seg at det er lurt å ta med studentbevis (om man har). De aller fleste stedene vi har vært har studentrabatt, og norskt studentbevis er as good as any. som student bestalte jeg €4 for all inclusive på museet i Ljubljana - omtrent det samme som én vei med Fløibanen!

I morgen går turen til Split i Kroatia, hvor vi skal være i 2 dager. Har ikke lengre en brennende rygg, så er klar for litt strandliv!