søndag 10. juli 2011

Rome wasn't built in a day

- Men vi har klart å se det meste på èn dag!

Første kvelden fant vi en koselig restaurant nede ved elva hvor vi spiste den obligatoriske pizzaen. En treretters meny kostet €10, noe jeg som kommer direkte fra Norge synes er en fin og ublu pris. Men det er vel bare noen dager til jeg kommer til å referere til de italienske blodprisene..
Det var konsensus om hva vi ville se neste dag, og vi ble enige om å komme oss tidlig opp. Neste morgen kl 7 var vi begge våkne og sultne på å se Roma - 1 time før vekkerklokka ringte!


Etter et kort stopp på en lokal bar hvor vi spiste tradisjonell italiensk frokost (espresso og croissante), gikk turen til Forum og Colosseum. En stor takk til vår hostellvertinne som gav oss tips om den beste og mest køfrie inngangen! Colosseum var faktisk akkurat like stort og imponerende som forventet!





Plenty av turistfeller utenfor Colosseum.. 

Turen gikk så videre til Vatikanet. Masse stort og flott, men må innrømme at jeg ble litt skuffet over det Sikstinske kapell. - MYE mindre enn jeg hadde forestillt meg!  Og The last judgement likeså. St. Peters kirken derimot var like stor og mektig som forestillt! Forresten flott å gå med bukse og genser i 40'C!




Sjefen sjæl

Vi besøkte så Spansketrappene og Trevi fontenen. Da var vi fornøyde med turistdagen, og gikk for å spise pasta på en restaurant anbefalt av hostellvertinnen. Da vi kom frem, skjønte vi hvorfor dette stredet ble anbefalt. - Over 40 forskjellige pastaretter å velge mellom og kø for å få plass. Sistnevnte ble ikke noe problem, ettersom vi fikk servert øl i køen. Maten var forøvrig vel verdt å vente på! Jeg fikk også trykket i meg en tiramisu. Har aldri vært særlig begeistret for dette, men så har jeg aldri spist tiramisu i en liten bakgate en sen sommerkveld i Roma heller..


Vi glemte å kaste mynter - det betyr vel egentlig at ingen av oss vil komme tilbake til Roma igjen, men vi får se på det.



Siste dagen i Roma blir en rolig dag, ettersom vi allerede har sett det meste. Vi er nå en tur i den jødiske delen av byen - her er det rolig på en lørdag! Fant forresten en kafè som støtter opp om myten om at jøder er pengegriske - det kostet 1 Euro å sjekke inn på stedet på Facebook!! Turen går så til Phanteon og Trastevere- området før vi hopper på toget til Venice.


Italiensk gelato er obligatorisk when in Rome!

Avslutningsvis kan jeg nevne tre fine økonomivennelige tips:
- Vannet i drikkefontenene rundt i byen er drikkelig
- Ta med gelatoen pg sett deg på en benk/ trapp. De fleste isbarene femdobler gjerne prisen for de som vil spise fra glass!
- Six beds hostell er rimelig, bra og sentralt. Og har fantastisk vennelige verter!

Klare for Venezia!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar