lørdag 16. juli 2011

Balkan Baby!

Etter to dager var det på tide å forlate Slovenia. Turen gikk videre til Kroatia, nærmere bestemt Split (nest største byen i Kroatia, nesten helt sør). Fra Ljubljana tok vi tog til Zagreb. Toget bruket nærmere 2 timer mer enn forventet på å krysse grensen mellom Slovenia og Kroatia.

Vi rakk toget til Split med en ganske så hårfin margin. Vi rakk imidlertid ikke å ta ut penger og å kjøpe mat slik som planlagt. Den neste togturen var estimert til å være ca 6 timer. Den endte opp med å bli nærmere åtte timer - noe som var herlig med tanke på at air conditionen på toget ikke funket og at vi hadde minimalt med mat og vann.

Vel fremme i Split kom vi frem til leiligheten vi hadde booket. Veldig sentral leilighet og relativt fin, til tross for en svært unormal dusj (kombinert dusj og vask). Leiligheten hadde imidlertid ikke vaskemaskin eller wifi, slik som utleier reklamerte med. Fantastisk!

Uansett, utsultede som vi var ble mat neste punkt på programmet. Vi fant restauranten som utleier anbefalte, som lå nede ved havna og hvor neste alle retter på menyen kostet 45 kunas (tilsvarende ca 47 NOK). Vi fikk oss et herremåltid bestående av diverse fisk og lokal øl, og kunne da si oss fornøyde med dagen.

Neste dag utnyttet vi sjansen til å sove så lenge vi kunne. En god natts søvn var svært etterlengtet etter en natt på togstasjon og to netter på doorm med 6 irer!

Turen gikk så til stranda. Der klarte jeg å tryne som en gris ned en trapp, og gjorde i tillegg et forgjeves forsøk på å holde med fast i rekkverket. Dette igjen førte til en strekk i armen, som gjør at høyrearmen nå er tilnærmet disfunksjonell. Topp! Heldigvis var vannet i Split helt fabelaktig, og i motsetning til i Venezia, faktisk nedkjølende. Masse solkrem husket jeg også, slik at jeg bare har ett handicap.

På kvelden måtte vi ut og lufte kameraet. Masse ruiner og flotte bygninger i Split, men begynner strengt tatt å bli lei av fine bygninger og ruiner nå. Kommer til å få problemer med å skille de alle fra hverandre når jeg kommer hjem. Vi fikk derimot med oss det som må være den ultimate Split- opplevelsen; gratiskonsert midt mellom ruinene. Medbragt øl, masse folk og fantastisk stemning! (I Split kan man drikke alkohol hvor som helst og når som helst, forutsatt at man er snill og grei).

I følge Lonely Planet skal Split, i motsetning til Zagreb og Dubrovnovik, være "free of mass tourism". Stemmer ikke helt med mitt inntrykk, men riktig nok veldig mye "lokale" turister og ikke i nærheten av like mange vestlige turister som de andre stedene vi har vært. Uansett en veldig sjarmerende by! Kroatia generelt set ut til å være vakkert - kommer nok tilbake en annen gang. Forhåentligvis for å dra på øyhopping!

Dagen etter gikk turen til Sarajevo. Sarajevo var ikke opprinnelig en del av planen, men vi ble overbevist av slovenerne vi møtte på vei fra Italia, og bestemte oss for å dra. Dessuten slapp vi å dra tilbake til Zagreb (kjedelig og ineffektiv utnyttelse av tid å reise samme strekning flere ganger), og togturen fra Ploce til Sarajevo er også en anbefalt strekning pga fin natur.

Bussturen fra Split til Ploce er et godt eksempel på at det ikke er alt som er like greit i utlandet. Første dag vi forhørte oss om bussturen på busstasjonen, fikk vi beskjed om å bare møte opp ved avreise. Da vi kom og skulle kjøpe billetter var det utsolgt. Vi fikk heller inne beskjed om at det var nødvendig å kjøpe billetter på forhånd den andre gangen vi forhørte oss om turen. Det var heller ingen som informerte om at det var ekstra charge for å ha med bagasje. 7 kunas per sekk er ikke særlig mye (8 NOK), men vi trodde vi var lure og brukte opp all kroatisk valutta vi hadde mens vi ventet på nestebuss. Slik ble 14 kunas til €10 (siden det var det eneste vi hadde).

Vel ombord på bussen, ble vi beæret av selskapet til den sureste bussjåføren i historien. Forstår ikke kroatisk, men ikke vanskelig å forstå at han gjorde høylytt narr av oss. Uansett, da vi ankom Ploce fikk vi grunn til å anta at han syntes det var hysterisk at vi skulle til nettopp Ploce. Dette må være det tristeste stedet jeg noen gang har sett! MEN bussjåføren kan umulig ha visst om den fantastiske togturen fra Ploce til Sarajevo, så joke's on him!

Toget fra Ploce til Split er utvilsomt det eldste jeg har vært på i løpet av turen. Togvognene var en donasjon fra Sverige til Bosnia & Hersegovina en gang i tiden. Mest sannsynlig gitt bort fordi det var for dyrt å kondemnere de i Sverige.. Det var imidlertid en upåklagelig benplass, noe som nesten gjorde opp for manglende air condition. Dessuten et pluss for at verten i restaurantvognen hadde hvit skjorte og serverte fra sølvfat i vognene! Og ja forresten, en upåklagelig utsikt det meste av veien!

Nå er vi fremme i Sarajevo - gleder meg til å gå guidet tur og til å oppleve byen i morgen!