lørdag 23. juli 2011

En erfaring rikere...


Jeg har enda til gode å høre noen skryte uhemmet av Sofia. Strengt tatt er Veliko Tarnova det eneste stedet i Bulgaria jeg har hørt noe bra om (til gjengeld MYE positivt om Veliko!). "Utrivelig og skummel", "småkorupt" og "ser ut som en byggeplass" er bare noe av det jeg har blitt fortalt om Sofia. Vi valgte likevel å dra, først og fremst fordi det er et naturlig stopp på veien når vi skal til Istanbul. Vi kom med nattog fra Beograd og planen var å tilbringe dagen i Sofia for så å ta nattoget videre til Istanbul. Slik ble det ikke.

Den første streken i regningen kom da vi skulle reservere plass på nattoget fra Beograd til Sofia; ingen sovekupé. Den neste kom da vi kom oss inn på toget og fant ut at vi skulle dele kupé (6 seter) med tre fjortisser som tydligvis aldri hadde reist med tog før. At de lo og lagde toglyder skulle imidlertid vise seg å være noe av det kosligste vi opplevde på den togturen.

Etter noen timer, kom det to nye gutter inn i kupeen vår. De skrudde omtrent hele kupeen fra hverandre for å få plass til alle smuglevarene de hadde med. De holdt på hele natta, og ingen lot til å bry seg. Tydligvis helt normalt. At sigarettsmugling er normalt fikk jeg for såvidt bekreftet i det vi stoppet ved grensen og en annen mann på elegant vis gjemte et tonn med sigarettpakker i ventilasjonslukene på toget. Vedkommende var åpenbart mer smooth criminal enn de to i vår kupee. Nesten litt morsomt med tanke på at han gjorde dette mens toget stod på grensen, mens våre venner brukte hele natta.

Da tollvaktene kom, ble vår kupé revet fra hverandre og de hundre kartongene med sigaretter ble selvsagt funnet. Smuglerne fikk det for seg at det var jeg som hadde tystet (en av tollvaktene hadde spurt meg noen spørsmål, etter tips fra noen andre på toget). Det endte med at smuglerne truet for å få penger. Omtrent alle på toget samlet seg rundt og hadde en eller annen mening om det hele. Hadde vært greit å kunne serbisk! Uansett, "I'm serb, I kill you" forstod jeg. Jeh gav fra med ipoden min, men etter masse frem og tilbake fra tilskuerne, fikk jeg den av en eller annen grunn tilbake.

Da vi ankom Sofia, gikk smuglerne og fulgte etter oss over alt på stasjonen. Ikke så lett for en koreaner og en nordmann med store sekker å gjemme seg, så vi måtte bare holde oss der det var masse folk. Vi klarte til slutt å få lurt oss unna. Vi kom i kontakt med den norske ambassaden, noe som strengt tatt ikke hjalp særlig mye. De var åpenbart ikke kjented problemet, og stilte heller ingen spørsmålstegn ved det at tollvaktene hadde "presset på" for informasjon og gitt beskjed om at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for, uten å i det hele tatt forøske å finne ut hvem som hadde forsøkt å smugle. I følge konsulatet var Sofia så stor at vi kunne gjemme oss og smuglerne ville i følge dem uansett ikke gidde å vente på oss i evigheter. Med tanke på at smuglerne nå tilsynelatende hadde mistet alt de hadde og at det bare går ett tog om dagen fra Sofia til Beograd, ble jeg ikke overbevist.

Neste strek i regningen kom da vi skulle bestille billetter til Istanbul og det bare var én plass igjen på toget. Vi var ikke særlig begeistret for å være i Sofia i utgangspunktet, og særlig ikke en ekstra dag!

Høydepunktet kom imidlertid da vi fikk vite at vi kunne reise med buss for bare det dobbelte av hva nattoget ville kostet oss. Vi kunne dra allerde om 2,5 time, og vi ville være i Istanbul samme kveld! Enda mer lykkelige ble vi da vi kom på bussen og fikk oppleve air condition, samt å bli servert kaffe, kake og kaldt vann!! Velstand!! Så foresten smuglerne tråle rundt utenfor togstasjonen idet vi gikk til bussen. Men da vi kom oss på bussen følte vi oss trygge. - folk kan ikke bare komme av og på slik som på toget. Og etter 9 timer ville vi uansett være i Istanbul - Europas største by. Svært lite sannsynlig at de vil finne oss der! Hello Istanbul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar