lørdag 29. oktober 2011

Strathisla og trønderbesøk

Endelig var det tid for litt trønderbesøk! En god kjæreste ville kanskje ha lagt hele sjela si i å planlegge en fabelaktig og spennende uke for sin kjære. Jeg for min del brukte vel det overskuddet jeg hadde på å glede meg til besøk (og ny mac og norsk melkesjokolade), at det ikke var en spesielt travel agenda som ventet trøndern for hans opphold i granittbyen. Som trøndere flest (vel, dette er bare en antagelse) så liker trønderen whisky. Flaks for ham at jeg nå bor i whiskyens hjemland. Opprinnelig ønsket jeg å planlegge en tur til Dufftown hvor Glenfiddich destilleriet er. Det skulle imidlertid vise seg at det ikke er spesielt enkelt å komme seg fra Aberdeen til Dufftown dersom man ikke har bil, så dette får vi spare til en annen gang. Heldigvis er det en trillion destillerier i Skottland, og også noen innen rimelig avstand fra Aberdeen.





I den lille byen Keith, ca 60 miles nord for Aberdeen, ligger det eldste opererende whiskydestilleriet i the Scottish Highlands; Strathisla Distillery. For 6 pund fikk vi en guidet tur og smaksprøver av blandt annet Chivas Regal 12 og 18 year. Det kunne selvsagt trøndern like.



Mølla er bare til pynt den dag i dag, og er nok en av grunnene til at Strathisla er et av de mest fotografterte destilleriene i Skottland. 

Her lagres whisky som jeg aldri vil ha råd til å kjøpe
Turen til Strathisla egner seg godt som en dagstur. Det er mange daglige bussavganger fra Aberdeen. Det er kanskje ikke så veldig mye annet spennende å se i Keith, men er du litt interessert i Whisky er det definitivt en bra dagstur!

Ellers har jeg vist trøndern rundt i Aberdeen - vi har virkelig levd som aberdeenians, med andre vært på mange pubber og levd late dager. Og jeg har omsider prøvd meg på den skotske nasjonalretten; haggis. Dette viste seg å være overraskende godt, tatt i betraktning at man ikke kan komme unna det faktum at det består av krydret saue- hjerte, lunge og lever og er tilbredt i en sauemagesekk. 


Jeg spanderer haggis på alle som kommer på besøk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar