tirsdag 7. februar 2012

London


Tiden mellom eksamen og nytt semesterstart skulle utvilsomt bli dedikert til avslapping. Personlig har jeg nok aldri vært i London for å slappe av, snarere tvert i mot har Londonsopphold stortsett vært veldig hektiske og utmattende. For ja, det er ikke bare en myte; shopping og sightsing er slitsomt! Min tyske venninne var imidlertid veldig overbevisende, så vi fant ut at en snartur til London er perfekt for avslapping.

Allerede første dagen i Europas eple, måtte jeg innse at jeg ikke er det minste kjent i London. Man skulle jo tro tro at flere besøk skulle gjøre en noe kjent med byen, men nei. For det å være kjent på undergrunnen og fra undergrunnen til main sights, er strengt tatt ikke å være kjent. Det tok ikke lang tid før jeg måtte innfinne meg med at de eneste stedene i London jeg faktisk er kjent er Oxford street, Notting Hill og Harrods. Dette medførte at vi fikk sett mange fine steder i London sentrums utkant. Heldigvis for meg liker min tyske venninne å se på fine hus, også er hun flink til å lese kart. 

London Eye by night


Og aldri så galt at det ikke er godt for noe: før vi fant frem til Soho og China Town, fant vi en fabelaktig restaurant. Stedet lå midt i ingenmannsland, hadde tilduggete vinduer, hadde en lite flatterende meny klistrert på vinduet, var tilsynelatende veldig lite og vi var vel over gjennomsnittet skeptiske. Men vi var begge så sulte at overlevelsesinstinktet avgjorde, så vi tok sjansen og gikk inn. Stedet var fullt av asiatere, og vi ble henvist til restaurantens koselige kjeller, hvor det var et ledig bord. Stedet serverte uttallige koreanske, vietnamesiske og indonesiske retter for en latterlig billig penge. Jeg tror ikke vi ble enige om hvilken rett som var best, for de var alle fabelaktige. Epilogen sier at man må følge magefølelsen! 


Fantastiske China Town.

En rekreasjonstur må bør inneholde museumsbesøk. Når man er på rekreasjonstur (eller bare på tur) til London, bør man så absolutt besøke Science Museum. For et fantastisk sted! Her kan man LETT tilbringe mer enn en halv dag. Også om du ikke er videre interessert i vitenskap. Forøvrig kan det anbefales å gå til museumet gjennom Chelsea- området som er vanvittig vakkert. Hvis jeg noen gang tilfeldigvis skulle få masse penger og en jobb i London skal jeg utvilsomt kjøpe meg et hus i Chelsea! 


Atter et museumsbesøk var Tate Modern som har alt fra Monet og Picasso til store installasjoner, filmer og fotoutstillinger fra mindre kjente Øst- Europeiske kunstnere. Også dette er et sted man gjerne kan tilbringe mer enn en halv dag - også selv om enkelte utstillinger ikke er åpne. Begge museumene er forøvroig gratise, hvilket aldri er feil. Det eneste som er verdt å bemerke er at ulempen ved å besøke slike museumer på ukedager er at de er stappfulle av uendelige mengder bråkete og usjarmerende skolebarn.

Film Star by John Latham. Min absolutte favoritt!



Turens høydepunkt var Phantom of The Opera i Her Majesty's Theatre. Utrolig imponerende sceneshow, fantastisk sal, god stemning. Egentlig helt perfekt, og man ser bort fra da nakne og stinkende føttene damen i setet bak meg elegant plasserte på stolryggen min. 

Selv om det er fryktelig overpriset, bestemte vi oss også for å ta en tur i London Eye. Dette var jo en fabelaktig idè siden været var strålende! I retrospekt ser vi at strålende sol ikke nødvendigvis er det beste dersom man håper på å få tatt noen fine bilder fra oven. Forøvrig er dette et sted man blir minnet på at alle andre turister mangler manerer. 

...

Generelt en fantastisk tur til en fantastisk by. Man får utvilsomt et annet inntrykk av byen når man styrer unna Oxford Street, Tror faktisk ikke at vi var innom en eneste butikk. Og en tur fyllt med masse god mat og drikke, utallige kafèbesøk, museumsbesøk, en liten dash turistattraksjoner og godt selskap kan så absolutt være perfekt for avslapping!

Det kan forøvrig nevnes at flybilletter fra Aberdeen til Gatwick er veldig rimelig, forutsatt at du bestiller dem noe tidligere enn dagen før..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar