torsdag 29. september 2011

Hello Scotland!

Campus!
Det er nå over en uke siden jeg landet på Aberdeen Airport med 2 kolli bagasje, en booking på et hostell, en million forventninger og en hel masse ting som måtte ordnes. Første dagen gikk med til å ordne ting på universitetet. Ikke overraskende viste det seg at det er betydelig enklere å få ordnet ting når man møter opp personlig (og ser litt stresset/ skuffet/ stusselig ut).




Etter at skoletingene tilsynelatende var i orden, var neste ting på programmet å finne et sted å bo. Jeg gjorde et tappert forsøk på å ordne dette før jeg forlot Norge, men tror ikke jeg fant noe som ikke var scam. Den første visningen jeg var på var på en helt fabelaktig leilighet (eller, var vel egentlig mer et hus), som jeg desverre ikke fikk. Det var nok uhell i uhell, for etter å ha sett dette stedet var mine forventninger til standarden helt urealistiske. Etter dette så jeg drøssevis med steder som var overprisede, helsefarlige og alle andre abnormiteter som utvilsomt var helt uaktuelt. Etter 5 dager fikk jeg imidlertid omsider tilslag på et helt greit og veldig billig sted midt i sentrum. Og selv om livet på Bed & Breakfast og hotell egentlig er veldig tiltalende (på alle måter, bortsett fra for lommeboka), så var det en gledens dag da jeg endelig kunne overta rommet og pakke ut av kofferten. Forøvrig veldig rart å lage sin egen mat for første gang på over 3 uker..  Ble veldig satt ut av å gå i en dagligvarebutikk uten å ha det minste anelse om hva jeg skulle fylle handlekurven med. For det første så 99% av varene totalt ukjente ut, og for det andre har jeg ikke handlet noe annet enn instant noodles og vin den siste uka. Men det var utrolig stas å faktisk kunne lage mat selv igjen. Så etter å ha pakket ut av kofferten min, spiste jeg en hel, kokt brokkoli og koste meg ihjel.




Skolen begynte på mandagen denne uka, og selv om det bare er introduksjonsuke, så synes jeg det er ganske stas. Nerdete som jeg er besøkte jeg jussbiblioteket et par ganger før skolen begynte også. Fantastisk med et lite avbrekk fra boligjakten, og dessuten ganske greit å få et lite innblikk i hvordan ting egentlig fungerer i Storbritannia. De britiske rettssystemene har forøvrig vært sentrale i løpet av introduksjonuka også, og jeg må innrømme at jeg er glad det ikke er det jeg skal studere det kommende året. Forøvrig ganske betryggende å kjenne at det å sette seg ned og lese jus er DEILIG (!) etter 3 måneder med studiefri. En liten nedtur kom da jeg oppdaget at to av EU- fagene jeg hadde gledet meg til har blitt avlyst, så nå må jeg inn i tenkeboksen og finne ut av hva jeg vil gjøre isteden. Det største problemet er imidlertid at det er alt for mange fag jeg kunne tenke meg å ta, så det er vel mer et luksusproblem. Og apropo skole: Universitetsområdet er helt uvirkelig stort og flott. En stor sammenblanding av gamle tradisjonelle murbygninger, grå og triste betongbygg og store flashy, moderne bygninger. Og den gamle delen (bildet øverst her) er helt fabelaktig flott. - Ser nesten ut som Galtvort!



Det er forresten Indian Summer i Skottland nå, så jeg passer på å sette pris på solfylte dager - i følge statestikken er det ikke så mange av dem i Skottland, selv ikke i Aberdeen som visst nok skal være den mest solfylte byen i hele landet. Påstanden om at Aberdeen er den mest solfylte byen i Skottland vet jeg egentlig ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til. Det er vel nesten som å si at et eller annet sted er den mest solfylte bydelen i Bergen.. Ellers koser jeg meg med å bli kjent med masse nye folk fra alle verdens kanter, bli kjent med byen og prøver å forstå hva disse lokale skottene egentlig sier. Alt er med andre ord ganske så fint.

Cheers!



2 kommentarer:

  1. Så bra at du har kommet deg litt i orden! Gleder meg til å høre hvordan det går fremover:-) Vi kan bli bloggvenninner siden jeg har bestemt meg for å blogge fra Afrika:-)
    Stor klem fra meg

    SvarSlett
  2. Spennende blogg du har med massevis av flotte reiseinnlegg :)
    Hvis du vil kan du registrere bloggen din på samlesiden http://norskereiseblogger.blogspot.com/
    Her samler jeg gode norske reiseblogger så her kan du både gi og få flotte tips om fine reisemål fra andre reiselystne.

    Ha et flott studieår :)

    SvarSlett