fredag 30. mars 2012

Glasgow


The Armadillo
Skottlands største by var et av stedene jeg hadde skyhøye forventninger til. Dette er tross alt Skottlands hotspot for kunst og kultur og Glaswegians har rykte på seg for å være noen av de aller triveligste skottene (selv om de også er kjent for å være særs vanskelige, om ikke tilnærmet umulige, å forstå). Vi reiste til Glasgow for å få med oss Feist live, noe som skulle vise seg å bli magisk. Dette var også turen hvor min Couch Surfing- karriere skulle starte, og hvor årets første utepils ble konsumert. 

Første kvelden ble vi innlosjert hos Couch Surfing- vertene våre, som var et skotsk par. Vo dro deretter ut for å spise bursdagsmiddag med noen venner fra Aberdeen som tilfeldigvis også hadde tatt turen til Glasgow. Heldigvis valgte bursdagsbarnet å dra til min store helt: Jamie's Kitchen. Her fikk vi herlig mat og god drikke. Og selv om de lokale gjerne kaller stedet for pretensiøst og overpriset, syntes jeg stedet var intet mindre enn fantastisk. Og hovedretter til 10 pund er lykke i min verden. Turen gikk så videre til Glasgows eldste og mest kjente open mic night hvor vi møtte vertene våre. Dette må være den beste open mic- eventen jeg har vært på hittil i mitt liv. Et enormt høyt nivå på artistene og generelt kul atmosfære.

Blide jenter!

Kreativ bruschetta!
West End
Påfølgende dag tok vi turen til the Gallery of Modern Art og deretter en bysleng i sentrum. Glasgow er vel kanskje kjent for å være Skottlands shoppingmekka, vi valgte imidlertid å nøye oss med en titt og tok turen videre til hakket mindre fasjonable West End som er bohem- delen av byen, hvor vi kunne henge i en random park og nyte vårsola. Vi møtte også noen Couch Surfere som gav oss en liten guidet tur i West End og tok oss med til et veldig koselig, alternativt tehus. Vi hadde også middag i den botaniske hagen før vi satte kursen mot turens høydepunkt: konsert med fantastiske Feist!


Her fikk vi oss en gledelig overraskelse: dette var hennes aller siste konsert på Europa- turneen, noe som betydde et spikret scene show og masse glede!

Dag nummer to startet med noe som ikke er spesielt skotsk, men til gjengjeld veldig, veldig godt: Guinneskake! Vertinnen vår anbefalte oss å gå til The Hidden Tea Room. Jeg er utrolig glad for at vi fikk dette stedet anbefalt, for hadde det ikke vært for dette samt sirlig avmerking på kartet, hadde vi aldri i verden funnet dette stedet. For som navnet tilsier: stedet er umulig å finne med mindre man leter uhyrelig godt, eventelt vet hvor det er. Foruten å ha den aller beste guinesskaka jeg noen gang har smaket, er dette også en unormalt koselig kafè. Absolutt verdt et besøk!

Omsider fant vi undergangen som gik inn til denne gamske slitne bakgården som skjuler en av Glasgows skatter 


Turen gikk så videre til Kelvingrove museum. Dette er et helt urolig rart museum, mange random utstillinger men også mye kjent kunst som lokalhelten Mackintosh og Gaudì. Mye morsomt og mye fint, her kunne vi sikkert brukt enda lengre tid enn det vi gjorde.




Selv syntes jeg kanskje det morsomste er at de klassifiserer whisky som en del av "Scottish Wildlife"


Kanskje noe av det aller finste var orgelet som var innebygd i hallen. Her ble det også spillt musikk hele dagen, til stor glede for alle pensjonistene som satt og trampeklappet mens de drakk afternoon tea i kafèn.

Bare et steinkast unna Kelvingrove, ligger enorme Univeristy of Glasgow. University of Aberdeen har lite å stille opp med her, for universitetsbygget i Glasgow er massivt og tusen ganger mer Harry Potter- style enn det Aberdeen kan skilte med. 




I tillegg til estetikken, må det nevnes at univeristetet ligger i West End og derfor rett ved alle de fantastiske smågatene som bugner over av vintage butikker, små puber med store beergardens, kafèr og verdens søteste retrokino. 


Jeg trengte ikke mer enn et par dager for å kunne fastslå at Glasgow nok er den fineste byen i hele Skottland, ja kanskje i hele Storbritannia. Ekstra pluss er det at togturen fra Aberdeen til Glasgow er en fin tur med fin utsikt.


Og ja, min første Couch Surfing- opplevelse kunne ikke vært bedre, så dette skal jeg prøve på igjen!


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar